Τυποποίηση Προϊόντων

Τυποποίηση Προϊόντων

Σε αυτό το άρθρο θα προσπαθήσουμε να δώσουμε μια απάντηση στο ερώτημα όλων των παραγωγών

  • Να κάνω το επόμενο βήμα και να τυποποιήσω τα προϊόντα μου?

και ακόμα να δώσουμε απάντηση στο μείζον ερώτημα των καταναλωτών

  • Ποιος έχει τα καλύτερα φρούτα & λαχανικά ? ο μανάβης της γειτονίας, το super market, ή η λαϊκή υπαίθρια αγορά?

Ξεκινώντας πάντα από τον παραγωγό ας δούμε τι κάνουμε έως σήμερα (αναφέρομαι στον μικρομεσαίο παραγωγό, που είναι και η ραχοκοκαλιά του Πρωτογενούς Τομέα). Αφού έχουμε βάλει τα φυτά μας και τα έχουμε μεγαλώσει με αγάπη, κόστος , χρόνο και σκληρή δουλειά έρχεται το πρώτο κόψιμο και όλοι παρακαλάμε να πάρουμε μια καλή τιμή από την αγορά. Ποιος όμως ορίζει αυτήν την τιμή θα το αναλύσουμε σε επόμενο άρθρο.

Στο άκουσμα της τιμής

α) Αν είναι καλή προσπαθούμε να κόψουμε όσα περισσότερα προϊόντα μπορούν να σταθούν σε ένα πάγκο για τους καταναλωτές. Άλλα Α ποιότητα άλλα Β και ούτω καθεξής. βρίσκουμε άρον άρον ανθρώπους (μεροκάματα) που είτε ξέρουν την δουλειά είτε όχι (με ότι αυτό συνεπάγεται) να κόψουν όσα περισσότερα προϊόντα μπορούν σε ελάχιστο χρόνο για να προλάβουμε την καλή τιμή. Σε αυτό το σημείο είναι ανάγκη να επισημάνουμε ότι μόνο εμείς οι παραγωγοί γνωρίζουμε τι έχουμε παράξει και πως? , τι πήγε καλά εφέτος και τι όχι? οπότε και ποια θα ήταν η καλή τιμή πώλησης του προϊόντος μας. Έτσι αφού τα προϊόντα όλα έχουν τοποθετηθεί σε κλούβες ανεξαρτήτου ποιότητας , ωρίμανσης και χωρίς διαλογή πάνε

  1. στο συνεταιρισμό για πώληση ή
  2. κατευθείαν στον χονδρέμπορο που συνεργαζόμαστε.

Είναι λοιπόν λογικό ότι από ένα κόψιμο του ίδιου παραγωγού από το ίδιο χωράφι μπορούν δυο καταναλωτές ακόμα και ο ίδιος ο παραγωγός να γευτεί προϊόντα με διαφορετική ποιότητα , αυτό που λέγαμε στην αρχή Α, Β, κτλ. κρατήστε αυτήν την παρατήρηση διότι θα μας χρησιμεύσει στο δεύτερο ερώτημα που θα κλιθούμε να απαντήσουμε.

β) Αν η τιμή δεν είναι Καλή κοιτάμε

  1. Αν αντέχουν τα προϊόντα μας να μείνουν ακόμα στο φυτό και δεν τα κόβουμε προσδοκώντας κάτι καλύτερο στο άμεσο μέλλον.
  2. Αν τα προϊόντα είναι έτοιμα να πέσουν, κόβουμε και τα βάζουμε με την τύχη μας που και πάλι δεν μας χαμογέλασε.

Λίγο πολύ έτσι λειτουργούμε οι περισσότεροι από εμάς. Μπορεί όμως να αλλάξει αυτό? Εγώ θα έλεγα ότι επιβάλετε και ο μόνος τρόπος είναι η τυποποίηση.

Ας δούμε τώρα πως διαμορφώνεται το περιβάλλον με ένα τυποποιημένο προϊόν.

Ο παραγωγός όταν και μόνο τότε το προϊόν του είναι έτοιμο, κόβει και κάνει την διαλογή ανάμεσα στα προϊόντα του, κατατάσσοντας τα στις προαναφερθείσες κατηγορίες. Τα πρώτης ποιότητας συσκευάζονται και περνούν το δρόμο του εμπορείου (πάγκο) για αυτούς που μπορούν και θέλουν να πληρώσουν το εν λόγω προϊόν το οποίο όμως γνωρίζουν με το όνομα του και το εμπιστεύονται. Τα δεύτερης διαλογής προϊόντα χωρίς την επωνυμία του προτού προϊόντος αλλά πάντα τυποποιημένα με ονομασία προέλευσης μπορούν να πάνε σε άλλες αγορές που δεν ενδιαφέρονται και τόσο για την ποιότητα η δεν μπορούν να την πληρώσουν ( υπάρχουν και αυτές οι αγορές και δεν πρέπει να τις υποτιμούμε). Τέλος τα τρίτης διαλογής προϊόντα παίρνουν και αυτά συσκευασμένα το δρόμο τους π.χ για πρώτη ύλη σε βιομηχανίες πολτού. Μην ξεχνάτε ότι με τα προϊόντα μας απευθυνόμαστε παντού στην σωστή τιμή.

Αναλυτικότερα αν παράγουμε ντομάτες από την Κρήτη αυτές για εμάς ονομάζονται π.χ. Ντοματακης και έχουν σήμα (logo) π.χ το σαρίκι ο καταναλωτής που έχει γευτεί το προϊόν μας το ψάχνει και θέλει αυτό, και όχι ντομάτα Κρήτης γενικά. Είναι λογικό ότι αυτό απαιτεί χρόνο για να γίνει γνωστό αλλά όταν αυτό επιτευχθεί και υπάρχει η αποδοχή του καταναλωτή τα πράγματα γίνονται απλά και τελικά επώνυμα. Επιτυγχάνετε η επαφή του παραγωγού με τον τελικό καταναλωτή πράγμα που τώρα δεν μπορεί να γίνει σε καμία περίπτωση. Στην καλύτερη αυτής ο καταναλωτής γνωρίζει τον τριτοτεταρτο μεσάζοντα και μάλιστα αυτός επιχειρηματολογεί για την δική μας παραγωγή χωρίς φυσικά να έχει ιδέα. Τώρα θα μου πείτε ωραία και εμάς αυτό που μας επηρεάζει? από την στιγμή που έχουμε πουλήσει το προϊόν μας όλα τα μετέπειτα είναι για εμάς πολυτέλεια. Η απάντηση είναι ότι φυσικά και μας ενδιαφέρουν τα περαιτέρω διότι είναι αυτά στο τέλος καθορίζουν την τιμή πώλησης του προϊόντος (το ζητούμενο δηλαδή) και όσο καλύτερα έχει πάει η παραπάνω διαδικασία τόσο είναι στο χέρι του παραγωγού να καθορίσει εκείνος την τιμή πώλησης του προϊόντος του όπως γίνεται σε όλους τους κλάδους της οικονομίας.

 

Πλεονεκτήματα της τυποποίησης είναι

  1. Επώνυμο προϊόν ( όνομα και προέλευση)
  2. Ελεγμένη παραγωγική διαδικασία
  3. Νόμιμη διάθεση των προϊόντων με όλα τα συνοδευτικά έγγραφα
  4. Πιστοποίηση προϊόντος (απαραίτητη για τις εξαγωγές)
  5. Σταθερή ποιότητα
  6. Αναγνωρισιμότητα
  7. Επιλογή της τιμής κατά βάση από τον ίδιο τον παραγωγό
  8. Ευκολία στην μεταφορά, στην αποθήκευση
  9. Ανάπτυξη σχέσης του προϊόντος μας με τον καταναλωτή
  10. Σταθερό και έμπειρο εργατικό δυναμικό
  11. Δυνατότητα προώθησης του προϊόντος (Marketing , διαφήμιση) μπορούμε να διαφημίσουμε τον Ντοματάκι αλλά δεν μπορούμε να ανάβουμε το κόστος για να διαφημίσουμε όλες τις Κρητικές ντομάτες

Μειονεκτήματα της τυποποίησης

  1. Αλλαγή του τρόπου που δουλεύουμε έως σήμερα
  2. Τέλος οι πωλήσεις χωρίς τιμολόγια
  3. Επένδυση για υλικά συσκευασίας, προσωπικό, marketing.

 

Άρα η απάντηση στο αρχικό ερώτημα

Να κάνω το επόμενο βήμα και να τυποποιήσω τα προϊόντα μου?

Αναμφισβήτητα  η τυποποίηση είναι μονόδρομος για όλους εμάς τους παραγωγούς (είναι αυτή που θα πάει το προϊόν μας ένα βήμα πιο μπροστά) και μην κάνετε το λάθος να πιστέψετε ότι αυτά είναι μονό για τις μεγάλες μονάδες παραγωγής.

Όσον αφορά το  δεύτερο ερώτημα

Ποιος έχει τα καλύτερα φρούτα & λαχανικά ? ο Μανάβης της γειτονίας, το Super Market, ή η Λαϊκή Υπαίθρια Αγορά?

αν διαβάσατε με προσοχή το παραπάνω άρθρο η απάντηση έχει είδη δοθεί. Όλοι κατά καιρούς έχουν καλά αλλά και  δεύτερης διαλογής προϊόντα ανάλογα με τις κάθε φορά ισχύουσες συνθήκες. Εδώ ο ίδιος ο παραγωγός βγάζει από το ίδιο χωράφι minimum τρις διαφορετικές ποιότητες προϊόντων , οπότε σε μια κλούβα που είναι όλα μαζί μόνο κατά τύχη μπορείς να πάρεις το Α ποιότητας. Δεν θα μπορέσουμε ποτέ να απαντήσουμε με ακρίβεια στο παραπάνω ερώτημα διότι πολύ απλά κάθε φορά συγκρίνουμε ανόμοια προϊόντα. Μόνο τα τυποποιημένα επώνυμα προϊόντα μπορούν να συγκριθούν διότι πολύ απλά έχουν πάντα σταθερή ποιότητα.

Ελπίζω να βοήθησα η και να παρακίνησα κάποιους από εσάς για να κάνετε το επόμενο βήμα με τα προϊόντα σας. Αν αυτό το βήμα σας φαίνεται βουνό μείνετε συνδεδεμένοι με το blok μας διότι σε επόμενο άρθρο θα μιλήσουμε αναλυτικά για τις ενέργειες και τα κόστη που πρέπει να δείτε έτσι ώστε να έρθετε ποιο κοντά στην υλοποίηση του εν λόγω project και πίστεψε με αν έχετε λίγη υπομονή θα δείτε θεαματικά αποτελέσματα.